تولید انبوه رباتاکسیهای کاملاً بدون راننده
پونی و تویوتا به همکاری برای “تولید انبوه رباتاکسیهای کاملاً بدون راننده” در چین میپردازند.
شرکت خودران Pony.ai و تویوتا اعلام کردهاند که با هدف تولید رباتاکسیهای کاملاً بدون راننده در آینده، قصد دارند از امسال همکاری خود را آغاز کنند. این دو شرکت قصد دارند با سرمایه ۱۳۹ میلیون دلاری از شرکت GAC تویوتا موتور – یک شرکت مشترک بین تویوتا چین و GAC، یک شرکت خودروساز دولتی چینی – همکاری خود را آغاز کنند.
این سرمایهگذاری به دنبال تزریق حدود ۴۰۰ میلیون دلار توسط تویوتا به Pony در سال ۲۰۲۰ است. به طور پیشرو، تویوتا میگوید که تعداد مشخص نشدهای از خودروهای الکتریکی خود را به پونی ارائه خواهد داد، در حالی که پونی آنها را با فناوری خودران و پلتفرم شبکه “رباتاکسی” خود مجهز خواهد کرد.
بدون در نظر گرفتن متن مرتبط، ۱۳۹ میلیون دلار ممکن است به نظر بیاید که مبلغ زیادی باشد، اما پونی از تأسیس در سال ۲۰۱۶ بیش از یک میلیارد دلار جذب سرمایهگذاری کرده است. میتوان گفت که به نظر نمیآید که اوضاع به خوبی برای این شرکت خودران پیش رفته باشد.
در سال ۲۰۲۱، پونی آزمایشهای خودروهای بدون راننده را در کالیفرنیا آغاز کرد، اما شش ماه بعد مجوز آزمایش آنها متوقف شد. همین سال، شرکت به نظر میرسید طمعهای کامیونهای خودران خود را کاهش داده باشد، زمانی که تیمهای تحقیق و توسعهاش را ترکیب و چند اجراکننده را اخراج کرد. سال بعد، پونی نرمافزار خودران خود را بازخوانی کرد و دو کارمند پیشین را به دلیل ادعاهایی از دزدیدن اسرار تجاری و تأسیس یک استارتاپ به نام “کینگتیان تراک” دعوت به دادگاه کرد. با این حال، تقریباً در همان زمان، پونی اعلام کرد که ارزش آن ۸.۵ میلیارد دلار است (و این آخرین باری بود که از ارزش این شرکت شنیدهایم).
پونی در امتحانات خود تنها نیست. صنعت خودروهای خودران کلیه، که یکی از طرفداران بزرگ جهان سرمایهگذاری بود، تجمعبندی را تجربه کردهاست که منجر به نابودی بسیاری از استارتاپها، به ویژه در ایالات متحده، شدهاست. کمترین تعدادی از آنها که باقی ماندهاند، یک گروه کوچک از شرکتهای پولدار هستند که یا به صورت عمومی معامله میشوند یا توسط شرکتهای بزرگ مالکیت دارند و در حال حاضر به طور آهستهای عملیات تجاری خود را ارتقا میدهند، اگرچه شاید کندتر از پیشبینیها رشد کنند.